eHEALTH

Al begin 19001 werd voor het eerst geëxperimenteerd met ‘Telemedicine’, waarmee het mogelijk werd diagnostiek te verrichten zonder een fysieke ontmoeting tussen dokter en patiënt. Het heeft daarna nog lange tijd geduurd voordat eHealth toepassingen breed werden ingezet, maar tegenwoordig is eHealth niet meer weg te denken uit de zorg. De COVID-19 periode heeft er ook toe bijgedragen dat zorgprofessionals meer zijn gaan experimenteren met eHealth toepassingen. Nu zien we dat het gebruik toeneemt, zowel bij zorgprofessionals als zorggebruikers (Monitor digitale zorg 2024).
Drempels die er soms nog zijn voor de inzet van eHealth toepassingen zijn onder meer onbekendheid met de mogelijkheden; gebrek aan digitale vaardigheden, zelfvertrouwen en tijd om ermee aan de slag te gaan; vrees voor het verlies van menselijke zorg en de kosten. Het is belangrijk dat we deze uitdagingen erkennen en blijven werken aan oplossingen die het mogelijk maken dat eHealth interventies voor een zo breed mogelijke groep gebruikers beschikbaar en te gebruiken zal zijn.
Mijn visie is dat eHealth toepassingen de zorg en ondersteuning beter, effectiever en leuker kunnen maken. Dat hierbij menselijke zorg ook nodig blijft, staat wat mij betreft niet ter discussie. Wél hoe we beiden goed kunnen combineren zodat we nu en in de toekomst goede zorg kunnen blijven bieden aan de groeiende groep ouderen en kwetsbaren.

Wat is eHealth eigenlijk? Dit staat voor op elektronica gebaseerde toepassingen om de gezondheid te verbeteren. Voor gezondheid ga ik dan uit van de brede definitie van gezondheid die door Huber (2011) is geformuleerd: het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven.
De term eHealth is nog vrij nieuw, deze is in 1999 voor het eerst in de literatuur beschreven 2. Naast eHealth worden ook begrippen als Telemedicine, Telecare, ICT toepassingen, M-Health, Ondersteunende Technologie en Digitale Zorg gebruikt. De elektronische toepassingen kunnen heel divers zijn, van heel simpele toepassingen (afstandsbediening) tot meer complexe toepassingen (robots).
Met de INTERDEM Taskforce ondersteunende technologie hebben we ook twee mooie overzichtsartikelen geschreven over eHealth interventies.(2017 en 2025)
Need advice on eHealth applications?
- Development: already at an early stage in collaboration with various stakeholders: end users, care providers, developers, financiers.
- User-friendly: easy and fun to use, not stigmatizing, reliable and stable. Possibly with assistance in starting up and maintaining the technology.
- Usable: appropriate to the needs and wishes, a good solution to problems, proven effective.
- Affordable: costs in relation to revenues, possibly reimbursement via health insurer or municipality, enabling equity.
- Known: good information about the interventions and this information should be easy to find, such as information about different applications, effects, costs, how to purchase, etc. Sometimes training is needed to effectively use the eHealth applications and how to implement them in healthcare practice.